Hovedoppgaven Modul 3

 KROPP,HELSE,BEVEGELSE – MAT OG HELSE

I denne oppgaven velger jeg å fokusere på kropp,helse og bevegelese. Hvordan kan jeg som pedagog legge til rette for å bruken av digitale verktøy i forhold til dette fagområdet.

Min digitale praksis er enda ikke så god og jeg har bare innsett at veien går sakte men sikkert mot mer kunnskap på området. I vår barnehage har vi fokus på friluft, tema på kropp,helse og bevegelse ligger derfor hjerte mitt nært. Som styrer i min barnehage ser jeg også viktigeheten med å stimulere og motivere personalet mitt.

Å sette opp en plan for en aktivitet, blir en plan for hvordan en kan gjøre det, uten at jeg får satt den ut i livet,sett og reflektert på hvordan barna opplevde planen.

Hva :

• Barna skal få løse forskjellige utfordringer gjennom QR-koder i skogen.

• Natursti med bevegelse som tema

• Barna får en god opplevelse ute i naturen

• Barna lærer seg å samarbeide • Digitale verktøy ; nettbrett og mobil

Hvordan :

• QR-kodene blir lagd på forhånd med oppgaver barna skal utføre på turen sin.

• Utføre en samling med barna, hvor en forklarer hva som skal skje på turen idag.

• Vise barna hvordan QR-kodene virker og hva som skjer når en tar opp kamera mot koden.

• Dele inn barna i små grupper på for eksempel 3-4 barn og en voksen.

Hvorfor :

• Gi barna en opplevelse av;

 - ved bruk av digialt verktøy, kan opplevelsen av en skogstur bli spennende

• Barna får en god opplevelse av en voksen styrt aktivitet.

• Fremme gode motoriske ferdigheter, kroppsbeherskelse, koodinasjoner, bevegelses mønster, grov motorikk, samarbeid, og helse gevinst.

QR-koder betyr Quick Response og er en strekkode som er et som et lite sjakkbrett med ruter. Bak en QR-kode kan det skjule seg informasjon av ulike slag spørsmål som barna kan finne svaret på oppgarer som skal løses i felleskap eller fysisk aktivetet som barna skal gjennomføre. (Bølgan, s. 111)

For å lage en kode trengs en smarttelefon eller et nettbrett med kamera og en app som kan lage, eller generer, QR-koder. I denne oppgaven tas det i bruk en app som heter QR-reader som lastes ned på nettbrettet.(Bølgan, s.111)

Som skrevet over får jeg ikke prøvd ut aktiviteten på barna. Jeg kan bare forestille meg at en slik aktivitet med morsome inneslag av bevegelser og gjøremål i QR-kodene, bare kan fremme både fysisk aktivitet og lek.

I følge Darre,2013 kan det hende at barna bli litt umotiverte på tur, om det er litt ruskevær og kaldt kan noen barn bli passive. Da er det opp til oss voksne å finne ut hvordan vi kan bidra i lek eller med andre innspill som kan gjøre turen vår mer lystbetont. (Darre,s. 118).

Jeg kan lett sette meg inn i de dagene hvor litt ruskevær blir en utfordring, men ved å ta i bruk noen digitale verktøy kan det ikke bare gi et boost til at turen blir mer spennende, men også være en kilde til glede og livsutfoldelse og gi positve opplevelser av å mestre. Det ene utlukker ikke det andre. (Bølgan, s. 110)

Viktigheten med å stimulere barna til en mer fysisk aktivitet gjennom å bruke et digitalt verktøy, gir etter min mening turen til en spennende opplevelse som barna videre kan bruke i leken når de kommer tilbake til barnehagen. Aktiviteten fremmer ikke bare kropp og bevegelse, men også det å finne ut hvordan man løser oppgavene gjennom QR-kodene, stimulerer til mestringsfølelse hos barna.

Noen eksempler på aktiviteter på en slik tur kan være:

- Hoppe 10 ganger

- Hinke på et ben rundt et tre

- Klatre opp en skråning, der et tau allerede har blitt lagt ut, for at oppgaven kan bli løst

Det er ingen begrensninger på hva en oppgave kan innholde, bare den blir tilrettelagt slik at barna både får noe å strekke seg etter og at mestringsfølelsen blir en god opplevelse.

Hvis man deler inn barna i små grupper, hvor hver gruppe for tildelt en smarttelefon eller et nettbrett, hvor en hjelpende voksen også bidrar til at aktiviteten skal bli en god opplevelse, kan jeg ikke se at en slik aktivitet bare blir en vinn, vinn opplevelse for både liten og stor.

Bare tenke seg turen fra utsiden hvor barnas spennings nivå har blitt bygd opp på den voksnes engasjement. Gleden over å oppleve og gjøre noe sammen. Løse de oppgaver som er lagt frem for de. Gjør en slik opplevelse selv på ruskeværsdager til en lek.

I følge Jacobsen,2013 er fagområdet kropp, bevegelse og helse neppe det fagområdet man først og fremst forbinder med digitale aktiviteter. (Bølgan, s.109)

Gjennom dette studiet tenker jeg at det nettopp er her en kan få gode opplevelse av mestringsfølelse, økt spenningen- gode samarbeids vilkår gjennom bevegelse, lek og mye mer...

I helsesammenheng, er det bekymrinsfullt at den norske befolkningen sitter mer, beveger seg mindre og øker kroppsvekten. (Bølgan, s.109)

Hvorfor da ikke bruke nettbrett som et verktøy til å løse oppgaver som her i denne aktiviteten gjennom å bruke QR-koder hvor en på forhånd har lagd et bevegeses mønster som kan gagne barna fra stillesittende aktiviter til en mer fysisk utfoldelse. Som Bølgan 2013 skriver ; « Alle barn fortjener å føle mestring, og alle barn er i stand til å mestre» (Bølgan, s. 122)

Litteraturliste

Bølgan, Bauer Nina 2018 Digital praksis i barnehagen. Fagbokforlaget

Darre, Fragell Cathrine 2013 Kreativ bruk av digitale verktøy. Kommuneforlaget